Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Sunday, June 22, 2008

SEMANGAT BARU


Tsunami Politik Malaysia sedang hebat diperhatikan di seluruh dunia. Bermula dengan Pilihan Raya Umun ke 12, Isu lompat parti, Ezam masuk umno, Tun Mahathir yang pernah menjadi Perdana Menteri dan presiden umno selama 22 tahun yang juga pengasas umno baru juga mengishtiharkan keluar umno. Dato’ Seri Anwar Ibrahim menawarkan kesediaan untuk mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Dato’ Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi dalam masa yang terdekat. Terbaru parti SAPP komoponen BN sabah sudah hilang kenyakinan dengan pimpinan Pak Lah Badawi dan banyak lagi isu-isu yang semakan hari semakin mendebarkan. Dalam dunia politik, tidak ada perkara yang mustahil boleh berlaku. Cuma harapan kita rakyat Malaysia supaya orang yang memimpin negara ni biarlah orang yang selayaknya. Episod kronologi ini merupakan hasil pengorbanan orang-orang yang yang merintis dan menyambung pejuangan lebih awal daripada kita.

Memimpin perubahan

Mengisi dan memimpin perubahan adalah lebih sukar dari mencipta perubahan. Manteliti perlu diubah dari keadaan yang lama. Tambahan pula iklim ekonomi dunia yang sedikit mendung dengan harga Bahan Bakar(petroleum) dunia semakin meningkat, kekurangan sumber makanan dunia, peningkatan harga barang, menularnya banyak penyakit, peperangan yang masih tiada noktah dan lain-lain. Rakyat juga perlu mengemukakan idea mekanisme baru bagi mengatasi situasi ini.

Penyakit sosial

Antara penyakit sosial yang kurang diperkatakan adalah tabiat membeli belah yang tidak penting. Membayar berlebihan untuk barangan berjenama sebenarnya di buat di negara China, vietnam malah di negara kita sendiri atau merasa kepuasan seketika berbelanja lebih tetapi menyesal kemudian.

Proses perbandaran telah membawa makna gaya hidup dan gaya hidup ini pula diberi makna dengan membeli barangan. Rakyat kita sememangnya gemar membeli belah, tidak kurang juga para mahasiswa. Bayangkan lah jika wujudnya perbandaran, akan wujud lah pesat-pusat membeli belah.

Kita kini sebenarnya semakin cepat betukar kepada bangsa membeli belah yang berterusan, malah tidak mampu berjalan-jalan di sepanjang jalan tanpa membuat sebarang pembelian , walaupun ia remeh temeh.
Malah kaji selidik yang dibuat oleh AC Nielson juga turut mendedahkan bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai ramai pembeli-belah yang tegar. Kajiselidik ini menggambarkan kita adalah pembeli yang membeli dengan kerap.

Lihat juga angka rakyat Malaysia yang memiliki kad kredit , pada Disember 2005 terdapat 7.94 juta kad kredit berada dalam edaran dan pemegang kad ini pula membelanjakan RM 37.7 billion.
Peningkatan 186.6% dan 163.6% ini amat membimbangkan terutama sekali apabila dibandingkan kepada 2.82 juta kad kredit dalam edaran pada 2000 dan pembelian yang dibuat hanya RM 14.3 bilion.

Pertumbuhan dalam perbelanjaan kad kredit ini perlu mendapat perhatian kerajaan memandangkan kajian yang dijalankan oleh universiti tempatan telah menunjukkan bahawa 11% kes bangkrap akibat hutang kad kredit.
Apa yang menarik perhatian saya, mereka yang berusia 20-30 tahun merupakan 8 % daripada mereka yang bangkrap dan punca utama kebangkrapan golongan-golongan muda ini ialah perbelanjaan berlebihan menggunakan kad kredit. Mahasiswa di mana?.

Pusat membeli-belah, syarikat-syarikat menggunakan “suasana yang mendorong”, mata rahsia dan alatan mengesan laluan di dalam produk dan helah lain untuk memanipulasi pengguna tanpa mereka menyedarinya.

Mereka menggunakan warna, bau, suhu, cahaya, kedudukan tempat, muzik, wangian, atau pelbagai senjata lain untuk menyerang keadaan separa sedar kita, keperluan emosi dan perasaan tidak selamat anda.Sebab itulah wanita lebih cenderug kearah ini kerana mempunyai 9 jenis emosi.

Mereka mungkin lebih mengenali diri anda kerana mereka mempelajari tabiat anda untuk memanipulasi anda. Kenapa manusia sering mengaitkan identiti diri dengan tas tangan mahal atau jam tangan mewah? Kenapa Nike, Coke, dan McDonald’stidak dapat dipisahkan daripada kita?.Kenapa pula pasar raya dan pusat membeli-belah terlalu menarik?....Saya tinggalkan seketika untuk pembaca berfikir mencari jawapannya.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin