Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Thursday, June 19, 2008

SALAH SIAPA....?

Semua inginkan medan usrah yang menarik.,tidak ”boring” dan membosakan..seboleh-bolehnya ada input terbaru yang diterima oleh anak usrah...Namun sejauhmana keberjayaan usrah itu bergerak..bergantung kepeda manhaj,method kaedah pengendalian oleh nuqabah itu sendiri...justeru cuba muhasabah kembali...mengapa dan kenapa usrah kita tidak berkesan..dan menarik...

1- Nuqaba' hanya memilih orang yang baik sahaja untuk dikaderkan.
2- Nuqaba' tidak mencari ahli usrah sebaliknya menantikan ahli usrah datang bertemu dengan mereka. Lalu mereka berdalih: Saya sudah mesej adik-adik supaya datang tetapi mereka tidak datang.
3- Nuqaba' hanya berbaik dengan ahli usrah dalam perbincangan sahaja. Apabila di luar perbincangan. mesej pun tidak, tegur pun tidak, malah melemparkan senyuman semasa berselisih pun tidak. Nuqaba' sebegini dinamakan "Nuqaba' Bulat-bulat".
4- Nuqaba' hanya memegang adik-adik dalam masa satu sem sahaja. Setelah adik-adik itu tidak berjaya dikaderkan, mereka terus meninggalkan adik-adik itu terkapai-kapai dahagakan pengisian.5- Nuqaba' hanya menumpukan silibus buku sebagai bahan perbincangan tanpa meluaskan lagi skop perbincangan mereka kepada isu-isu semasa. Nuqaba' sebegini dinamakan "Nuqaba' Silibus".
6- Nuqaba' hanya memberikan arahan kepada ketua usrah untuk mengumpulkan ahli usrah sedangkan mereka hanya bergoyang kaki. Nuqaba' ini dinamakan "Nuqaba' Pemalas".
7- Nuqaba' yang asyik berasa rendah diri kerana kekontangan ilmu sedangkan mereka tidak sedar bahawa usrah umum adalah lebih kepada pembinaan ukhuwah manakala ilmu boleh didapati sekiranya nuqaba' membawa ahlinya mendengar kuliah-kuliah dan sebagainya.
8- Nuqaba' yang sibuk memaksa ahli usrah untuk ke program tetapi mereka sendiri tidak pernah ke tempat program yang dianjurkan oleh adik-adik usrah mereka sama ada dalam kolej, sekolah dan anak negeri.
Saya pun sama, namun saya bertekad ntuk membaiki kelemahan saya. Saya sendiri berazam untuk melahirkan 1000 orang kader di bawah tangan saya seorang sahaja.Fikir-fikirkan, renung-renungkan, moga Allah membantu kita…

No comments:

Blog Widget by LinkWithin