Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Wednesday, August 6, 2008

Pemberiannya...

Itu kesukaan kamu!”
“Aku belikan saja CD nya, usyakirin alwi alasy manggo
“Afwan”

Ini antara dialog Maria dan Fahri dalam Ayat-ayat Cinta..pada perkiraan saya, pemberian Maria itu cukup bernilai walaupun ianya hanya sebotol air mangga buat penghilang dahaga di dalam retro perjalanan, membantu usaha Fahri dalam mencari nur ilmu di bumi wakafan..tidak dapat ditandingi dengan wang ringgit..

Hari ni,saya cukup sebak..sebak dan berasa sungguh kecewa..panggilan dari kampung menyatakan saya dapat sepucuk surat termasuk isinya RM50..sungguh,tidak dapat saya nafikan..saya terkejut dengan kedatangan surat itu..lazim bagi seorang ibu untuk membaca setiap surat yang sampai di rumah semasa ketiadaan anak-anaknya…lantas,apa yang terjadi?ternyata ibu saya sedih dengan kandungan surat tersebut..datangnya dari seorang sahabat yang sangat saya kasihi.

Ketika Cinta Bertasbih

Cleopatra sudah lama bertandang..dan kini ianya telah beransur-ansur pergi..dari secebis hati yang sentiasa berharap..mengharap dan terus mengharap..
Sungguh saya menyatakan rasa bersalah saya pada Allah S.W.T...pada semua makhluk di langit dan di bumi..memohon,menunggu,berharap akan dapat dan akhirnya berputus asa,berhenti berharap dan tawakkuf memohon redha Allah S.W.T...

Betul kata seorang sahabat..ianya seperti membina sebuah istana pasir..dibina dengan elok,berjam-jam malah berhari-hari..tiba-tiba dengan takdir Allah istana itu dirempuh badai ombak menghancurkan semuanya..sekali ombak menerjah, sekali pantai berubah..ya, semuanya berubah..istana pasir yang dibina roboh rata.kedudukan pasir pantai juga sedikit berubah..kecewa, putus asa, sedih dan sebagainya..lumrah setiap insan akan bersedih atas apa yang berlaku, lantas menyalahkan ombak kerana tidak memberi kesempatan kepadanya untuk mengalihkan istana pasir tersebut ke tempat yang lebih selamat..

Tapi, jauh pada satu sudut, kita terlupa dengan apa yang telah direncanakan oleh Allah S.W.T..adakah kita ikhlas membina istana pasir tersebut kerana Allah? Adakah tangan-tangan yang membina istana tersebut, dilumuri dengan cebisan “takulu ma la taf’alun”? kita sememangnya nampak akan kesalahn orang lain..tetapi kita kadang-kadang terlepas pandang untuk sama mengkoreksi diri kita..di mana kesilapan kita..apa yang perlu kita lakukan untuk membaiki keadaan seterusnya menyuburkan sifat-sifat yang lebih baik..

Ya, ianya kadang-kadang sukar dimengerti..

Saya optimis merasakan setiap pemberian saya kepada sahabat-sahabat tidak ternilai harganya, abstrak dan tidak dapt dinukilkan dengan angka diskrit..dengan sulaman ikhlas insyaAllah, saya berasa seronok dengan setiap pemberian, moga-moga pemberian yang tidak seberapa itu dapat mengukuhkan ukhuwah Islam yang terjalin..saya tidak sekali-kali berharap agar setiap pemberian itu dibalas atau dipulangkan balik atau diganti dengan apa jua pemberian..astghfirullah

Namun, apa yang terjadi, pemberian ikhlas saya diganti balik, dengan nilai RM50 yang pada saya amat menyedihkan..meletakkan satu nilai ringgit pada pemberian ikhlas, saya merasakan itu tidak wajar..seperti pemberian Maria kepada Fahri juga. Ianya sangat bernilai dan sama sekali tidak dapat ditandingi dengan wang ringgit..

Titipan Halus Wahan

Apa perasaan apabila pemberian kita dihantar balik dengan satu nilaian seperti yang berlaku kepada saya? Hati kecil ibu sekiranya ia memerhati akan perkara tersebut, akan merasakan bahawa maruah anaknya tercalar..hati kecil saya? Hanya Allah saja yang tahu..saya tidak pernah su’zon pada sahabat-sahabat saya..jauh sekali..tetapi apa yang berlaku kali ini jelas meremuk malah merenyuk perasaan saya..Astaghfirullah,moga Allah ampuni segala dosa-dosa saya pada semua sahabat termasuk banat tersebut.

Di sini saya nak berpesan pada sahabat-sahabat saya..

Pertama, berusahalah sedaya upaya untuk jaga hati dan perasaan makhluk Allah di sekeliling kita..hati sahabat-sahabat, hati ibu bapa sahabat dan sebagainya..jangan kita pentingkan diri sendiri..yang jelas, sikap pentingkan diri sendiri bisa menghancurkan impian yang selalu kita dambakan.

Kedua, berusahalah untuk kita melaksanakan apa yang kita ucapkan..kerana elemen Munafik itu bisa memakan hati-hati makhluk Allah yang tidak melaksanakan apa yang diucapkan..

Dan terakhir, Kullukum min adam, wal adam min turab..kita berasal daripada Adam dan Adam berasal daripada tanah..tanah juga tempat kita kembali..tapi apa yang akan berlaku sekiranya kita meletakkan diri kita pada satu tempat yang tinggi dan menginginkan orang yang bersusah payah untuk mencapainya? Sehebat mana pun kita, kepadaNya kita akan kembali untuk menerima balasan setiap yang dikerjakan.Jangan sekali-kali kita memperlekehkan seseorang hamba Allah, kerana kita tidak tahu nilaian setiap makhluk di sisi Allah.

Kepada hamba Allah yang telah mengantar surat beserta tunai tersebut, Syukran Jazilan..moga Allah menyirami seluruh kehidupanmu dengan sinar Redha dan Kasih SayangNya..
Ukhwah Fillah abadan abadaa..

No comments:

Blog Widget by LinkWithin