Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Wednesday, August 6, 2008

Hidup Matiku...

Setiap malam ana termenung jauh…mengenag nasib diri..Kadang-kadang, rasa kecil juga hati,. Rasa cemburu dan geram itu kerap kali juga mengusik hati, dan sering kali juga membuatkan ana terkedu .

Menjadi orang penting membuatkan hati pedih. Ada kala, ketika orang lain sibuk menyertai pelbagai program kemahasiswaan,sekolah kita pula terpaksa berhempas-pulas membuat kerja lain. Pernah satu ketika..saya tidak menghadiri kelas selama 3 hari berturut-turut..nama mula dinaikan supaya diambil tindakan HEP…bukan kesilapan ana tp…..pemakluman daripada pensyarah yang terpaksa mengawalkan 3 kelas dalam seminggu ekoran komitmen yang lain pada minggu yang mendatang tidak di maklumkan kepda saya.. nama mula menjadi sebutan di sekolah..malahn menjadi ‘’ LAGENDA” kata seorang sahabat yang mengambil berat ..hati mula berkata..lemahnya diri bila ujian sekecil ini menimpa .

Setiap hari motor buruklah yang menjadi teman ke hulu-hilir untuk menghadiri mensyuarat,program dan sebagainya.pernah satu ketika …motorku ini kehabisan minyak….terpaksalah berhempas pulas menolak mencari stesen minyak berhampiran….peluh..letih..kehabisan minyak di tengah jalan menjadi asam garam dalam dunia permotoran. Paling melucukan…ketika menghantar Naqib ana ke Airport….biasalah minyak habis…motor tak gerak airpot jauh lagi fligh pukul 7.45 pm…minyak habis pukul 7.40 pm …dengan kekuatan yang ada…tersulam juga persaaan malu…tapi ini tarbiyyah…naqib ana seorang yang banyak mengajar ana erti pegorbanan dan kesusahan…sempat juga…itu dunia ana dengan motor..walupun ada sahabat ana menggelarnya sebagai “besi buruK”..

Geram juga kadang-kadang. Jauh sudut hati, ah, pedulikan jamaah, pedulikan Islam, lebih baik aku masuk program yang dianjurkan oleh pihak universitije jadi seperti mahasiswa lainn tidak perlu peningkan kepala. Tetapi program hanya memberikan kebaikan untuk diriku seorang sedangkan gerak kerja jamaah adalah untuk umum..

Makan minum x terurus sekejab ada sekejab tiada….ana tidak dilahirkan dalam suasana semewa shabat yang lain .lingkungan keluarga ..tidakalah aliaran ulama..suasana pembesaran dalam kesusahan ana biarkan sahaja orang memarahi , kerana mereka inginkan ana jaga cara pemakaian dan penampilan.. Masa cuti terpaksa ana korbankan demi islam…nak jalan perlukan duit yang banyak...walaupun pernah menjadi pendidik sementara waktu..dengan gaji baleh tahanlah… terlintas juga dihati untuk membina bait muslim hasil pencarian sendiri…tp …….8 0gos ni abang ana yang ke 3 akan diajabkabulkan …tinggal giliran ana pula untuk……(fikiran melayang pula) setiap detik dan masa ana mendoakan semoga ibu ayah memahami . Lalu ana berkata kepada diri , ana inginkan hidup yang susah. Orang yang hebat, semuanya lahir dalam kesusahan. Malah mereka sengaja menempuh hidup yang susah kerana kesusahan tidak melekakan, malah kesusahan mengajar erti berdikari., ana tidak pernah terdidik dengan kesenangan, malah sejak kecil saya hidup berpada-pada. Tetapi apalah sangat kisah hidup yang tidak seberapa ini jika dibandingkan dengan pejuang dahulu yang pernah makan nasi berlaukkan kicap berasama keluarga beberapa lama. Apalah sangat kisah hidup jika dibandingkan beberapa pejuang yang hanya makan magge beberapa minggu malahan di potong 8..demi untuk islam .

Biarlah orang mengata kepada diri…ana yakin ana susah sekarang pastinya ada hikmah..biarlah ana keletihan begerak kerja dalam lapangan dakwah didunia ..menangis..tidak sperti orang lain…kerana keyakinan ana kepada Janji-Nya.

keyakinan ana kepada Janji-Nya.

“Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui.Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar.” (61:10-12)


No comments:

Blog Widget by LinkWithin