Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

" BERAMAL KERANA ALLAH "

Tuesday, August 5, 2008

TERKESIMA AKU...

6 OGOS 2006
1.30 AM

Saya mula terasa kagum dengan satu komen yang cukup mencabar minda,ada ketikanya marah juga bila melihat kata yang mengecam tetapi jauh disudut hati kritikan itu telah membuka mata kepda kita yang tidak pernah nampak kepada kelompangan dakwah yang kita sasarkan …sekadar berterimah kasih kepada sahabat yang menggelarkan dirinya sebagai ‘penyair yang terpuji” saya perturunkan komen beliau sekadar tatapan untuk kita bersama agar membuka mata dan telinga dalam mendengar luahan perasaan mahasiswa yang bersih hatinya agar pembaca dapat menilainya sendiri antara kebatilan dan kebenran. Kisahnya bermula selepas Ikatan sahabat Eksah menegur program BAND di Kg E UMS.

Bismillah,

Assalamualaikum saudara, kalau boleh tegurlah secara berhikmah...Ini cabaran saya buat saudara...kekalkan apa yang saya komen ini kalau benar apa yang saudara perjuangkan...bukan untuk memalukan saudara tapi untuk membuktikan yang saudara sanggup menerima keburukan dan kesilapan yang telah saudara buat...dan juga supaya beribu-ribu manusia yang dah terbaca dan percaya dengan apa yang saudara telah fitnahkan akan dapat tahu kebenaran...sekurang-kurangnya kurang sikit beban saudara....

Dari apa yang saya tahu saudara kata saudara menegur dengan lemah lembut.tapi tahukah saudara semasa saudara bercakap dengan exco tu saya ada berdekatan saudara.saudara berkasar dan dia pulak jawab dengan lembut.saya nampak tu saudara.Saudara telah mengatakan sesuatu yang palsu tu saudara.maha suci Allah saudara.kenapa begini.

Dari apa yang saudara post dalam blog ni iaitu kata-kata sudara --> "Bom, ni program apa ye? Kenapa YDP tak tahu-menahu?".

kemudian yang ini pula -->"YDP datang. Dan sangkaan saya tidak meleset. Beliau tidak tahu apa-apa dan baru dimaklumkan tentang program petang tadi."

Jadi saudara dah membuat satu penipuan kan.saudara bertanya pada penganjur yang YDP tak tahu.rupanya saudara mejangka je.sudahlah menjual nama YDP.lepas tu nak marah2 pulak.pelik saya dengan saudara ni.kelakar pun ada.da tu YDP plak kata dia baru kena inform pada waktu petang sebelum program bermula.saudara dah menipu dan menipu pulak menggunakan nama orang lagi tu.ish,ish,ish...apela nak jadi dengan dunia skang ni.memang sahlah nak dekat kiamat.

Berikut pula adalah persoalan-persoalan saudara:
Yang Pertama:
1. Bagaimana sebuah program boleh dianjurkan oleh JAKMAS tanpa pengetahuan YDP JAKMAS?
- Perkara ini telah dibangkitkan dalam mesyuarat antara JAKMAS E dan Pengetua. Di mana ahli2 JAKMAS E hadir.Dari sini kita boleh nampak kan saudara telah memfitnah mengatakan perkara ini tidak diketahui oleh YDP Kg E atau tidak, ataupun saudara hendak mempertahankan kepalsuan, ataupun saudara ingin memalukan JAKMAS E di mana mereka tidak menjalankan tanggungjawab mereka semasa mesyuarat (tidak peka/lalai).telah diberi Amanah tetapi tidak bertanggungjawab.itu sifat orang munafik tu.sudahlah tu.program begini saudara tentang habis-habisan.harga makanan mahal taknak tentang tapi suruh syukur.pelajar ramai sangkut tak konvo sebab masalah dengan pengurusan sekolah or badan-badan lain tak pulak nak pandang.kekurangan kemudahan pelajaran dan pembelajaran tak pulak tengok.macam-macam lagilah.adakah ini tugas seorang wakil pelajar?kamu ni wakil pelajar ke wakil Islam?ape tak ada agama lain ke yang boleh masuk Universiti ni?

Tidak berdosakah kamu yang telah diundi bukan sahaja oleh pelajar-pelajar Islam malah bukan Islam untuk memperjuangkan nasib-nasib mereka di Universiti.Kamu diberi amanah oleh mereka-mereka ni.tapi kamu tidak adil.kamu hanya mementingkan agama kamu sahaja dalam perjuangan kamu?sebagaimana yang ada di dalam hadis Nabi Muhammad S.A.W. iaitu sabdanya saya petik sedikit: dan pada hari perhitungan nanti akan ditanya oleh Allah S.W.T. kepada para pemimpin, hakim2 dan sebagainya iaitu,"bagaimanakah kamu menjalankan amanah dan haq-haq yang telah diberi kepada kamu?". Apa yang saudara nak jawab? Program induksi saudara, segala program yang saudara penah handle or pergi, dan apa sahaja yang saudara dapat buat or guna semasa jadi MPP ke Eksah ke apa ke, semua tu duit pelajar, duit pelajar Islam dan Pelajar Bukan Islam.di mana haq mereka digunakan.tanyalah diri.

Yang Kedua
2. Kenapa satu event yang begitu meriah ( bising dan bingit ) dibenarkan penganjurannya di tempat terbuka pelajar, yang mengganggu mereka yang tidak mahu terganggu dan menyakitkan yang tidak mahu disakiti?
- Saudara.Sebab itulah program ini dilaksanakan di RUANG KAFE E kerana sepengetahuan saya jika program tersebut tidak dijalankan pun memang kafe tersebut akan bising.kalau saudara nak katakan kafe tersebut senyap itu satu kepalsuan saudara. dan kerana tahu kafe adalah tempat yang bisinglah maka program tersebut diadakan di situ.satu lagi satu saudara.Islam tidak membenarkan kita menyakiti semua orang tidak kira hitam ke putih ke miskin ke kaya (semua manusia tanpa sempadan) sama ada dalam bentuk nampak atau tidak kecuali dalam syarat-syarat tertentu seperti peperangan, dll.apa yang saya nampak saudara dah menegur malah membuat blog ini.sapa yang jalankan program tu tentu sakit hati.jadi di mana hikmahnya dakwah saudara.ini menyakitkan malah membuatkan orang kata islam itu memaksa.dan saudara, kita kena hormat agama lain jugak saudara, saudara dah menyakiti hati diorang ni.sedar tak.lagi satu saudara, saya pernah terdengar satu kes di mana orang bukan islam bertanya, kenapa kamu ada azan?bising katanya.kenapa nasyid kamu ni diadakan di sini.bising katanya.tapi semua saya jawab kepada mereka iaitu kami menghormati agama kamu jadi hormatlah apa yang agama kami buat.dan alhamdulillah mereka menerimanya dengan baik.renungkanlah saudara.

Yang Ketiga
3. Kenapa program sepertinya begitu mudah diluluskan?
- Islam tidak mengharamkan hiburan, tidak mengharamkan alatan musik melainkan jika ia melalaikan.apakah definisi lalai.adakah pelajar melakukan head banging, melalak, dsb di situ? tidak kan. Ataupun saudara nak marah sebab penyanyi terlalu seksi dan muslimah? Jadi bagi tahu saya bagaimana dengan nasyid yang dinyanyikan oleh muslimah-muslimah.adakah ianya haram.tentu sekali.tapi dengar jugakkan.sebab apa.konon dakwah.tapi hukum Allah tetap hukum Allah kan?cuba bagitahu saya.ilmu saya cetek lagi ni.nak juga tambah ilmu yang saya ada.

Jadi kenapa program ni takleh nak diluluskan.adakah kerana saudara nak nasyid je?jadi bagi orang yang beragama kristian, buddha dll?mana hiburan mereka.nak mereka pergi pub, disco dll.merosakkan lagi akhlak mereka.agama mereka pun tak benarkan mereka merosakkan akhlak mereka kan?

Yang Keempat
4. Kemana hilangnya pihak-pihak yang bertanggungjawab menangani isu tersebut ketika ia berlaku? Semua lari ke mana?
- Saudara.penganjur dan mereka yang bertanggungjawab tak pernah lari ke mana semasa program.ada pemantau kan.kenapa fitnah ditaburkan begini saudara.salah diri saudara ataupun salah satu tanda kiamat?sepengetahuan saya yang hadir pada masa itu saya nampak ada felo-felo, termasuk felo penyelaras.dekat akhir-akhir program pulak saya nampak pengetua yang baru hadir kerana dia ada program lain di kompleks sukan.Malah penganjur pun saya tengok dari mula sampai habis.MR Andrew daripada SPS pun ada.Masyaallah saudara.kenapa tak bunuh je diorang saudara.lagi senang.daripada saudara buat mereka hilang maruah,marah dll...

Yang Kelima
5. Ke mana hilangnya suara tokoh-tokoh agama dalam kampus memberikan penjelasan dan pendapat berhubung isu-isu sebegini?
- kalau nak marah sebab tokoh agama lain tak tegur tu saya tak boleh nak cakap apa.islam tu kata kalau kamu nak menegur selagi kamu mampu maka tegurlah dengan tangan (perbuatan), kalau kamu tidak mampu maka tegurlah dengan lidah (nasihat), dan jika kamu tidak mampu maka tegurlah dengan hati (doa). saudara ni tuhan ke bila saudara kata ada tokoh-tokoh agama tak datang menegur.mana tau diorang tegur dengan hati.mana tahu mereka ada menegur penganjur dengan cara yang lebih berhikmah.lebih lembut daripada saudara.kan?

Islam tu cantik saudara.jangan kerana saudara orang yang bukan islam kata islam itu buruk.diorang pun umat Nabi Muhammad saudara.diorang ada peluang lagi
untuk masuk agama kita. Selagi matahari tidak terbit daripada barat selagi itulah pintu taubat terbuka.betul tak.kenapa saudara tak benarkan je diorang berhibur selagi tidak melalaikan.adakah kerana takut bila dengar suara diorang sedap sampai melalaikan.di situ lah tugas sebenar EKSAH patut ditempatkan.apa maksud saya saudara carilah sendiri.jangan nampak dosa orang sampai dosa sendiri tak nampak saudara.dengan erti kata lain jangan masuk campur urusan Allah S.W.T.siapa masuk syurga dan siapa masuk neraka tu urusan Allah.kita tak tahu hati orang saudara.mungkin dia datang dengar tapi malam2 dia qiamulail.siapa tahu kan.

Wallahualam saudara.apa yang saya doakan agar saudara nampak apa yang saya nampak.saya cintakan Islam dan jangan kerana saudara bersikap kekanak-kanakkan begini menyebabkan orang2 bukan islam membenci Islam saudara.banyak lagi cara berdakwah.bukan nasyid je yang pelajar nak bukan ceramah je yang pelajar mahu.Ingat TUsemoga Allah menunjukkan kita ke jalan2 yang benar.

Amin,YA ALLAH.


No comments:

Blog Widget by LinkWithin